حوارات حصريةعاجلعالم الفن

الفنان علاء حسنى في حوار خاص يكشف عن أمنياته في 2021 

الفنان علاء حسنى في حوار خاص يكشف عن أمنياته وأحلامه في 2021 

الفنان علاء حسنى في حوار خاص يكشف عن أمنياته وأحلامه في 2021 
علاء حسنى

أتمنى عاما يسعد الجميع ويحمل تعويضا عن سابقه

المسرح هو العشق الأول لأي فنان 

الشيخ رمزي عمل معايا شغل كتير وتعبت معاه كتير

حوار: دعاء سنبل

الفنان علاء حسني يعشق الفن ويمتلك موهبة إبداع في الأداء، أثقالهم بالدراس. واستطاع ان يثبت حضوره الطاغي بمجرد ظهوره داخل أى عم.

حصل علاء على بكالوريوس تجارة “قسم محاسبة” و بكالوريوس المعهد العالي للفنون المسرحية “تمثيل وإخراج” واستكمل دراسته بدبلومة الإخراج الدرامي في المسرح ” دراسات عليا”،  وهو حالياً مدرس مساعد  .. وقد شارك في العديد من الأعمال  المتميزة  منها  عرض خاص. ومولد وصاحبه غايب وبين السرايات. وأخر أعماله الدرامية المسلسل الذي حقق صحة ونجاح ساحق. “مملكة إبليس”في دور الشيخ رمزي شخصية متناقضة وتفتقد المبدء، وتفسر الدين على حسب المصلحة.

 علاء حسنى في حوار خاص يكشف عن أمنياته وأحلامه
علاء حسنى

شخصية الشيخ رمزي في مملكة إبليس كانت شخصية مركبة كلمنا عنها بعد أن نالت نجاح كبير مؤخراً؟

الشيخ رمزي عمل معايا شغل كتير وتعبت معاه كتير  شخصة متناقضة،  وفيها حاجات  كتير حلوة جدا مختلفة تغري أي ممثل.  يعني فيها, أي مساحات للتمثيل بشكل كبير شخصية إنسانية هائلة جدا هايلة مش كوصف هايلة للممثل في تفاصيلها وعمقها غنية. قصدي يعني فدي من احب التجارب الي قلبي واقدر احطها بعد بدون ذكر اسماء في حاجات في قلبي هي  .. بدون ذكر اسماء الشيخ رمزي وعرض خاص, والله ودا كان اول عمل وكان مختلف جدا. وكان احترافية و كان حاجه كده والحمد لله  ولمزيد من توفيق ربنا.

لو قلنا ايه العشق الأول بالنسبة للفنان علاء حسني .. السينما أو الدراما أو التليفزيون؟

 

بالنسبة ايهما اقرب ليه مسرح  – سينما – فيديو، هو بصي علشان ابقي صريح المسرح هو العشق الأول. لأي فنان وخصوصا اللي بيبقي متاح للفنان، متاح بمعنى, إيه بمعنى لو لسه صغير يمارس المسرح. ممكن يمارس في مسرح المدرسة مسرح النادي مسرح الموهوبين, أو مسرح وزارة الشباب والرياضة وقصور الثقافة والنشاطات المتعددة البيوت والبيوت الثقافة, اول ما يتعرف على المسرح أبو الفنون زي مابيقولو وفعلا فن يشتمل على فنون كثيرة ويحتوي داخليا على فنون كثيرة جدا.

المسرح بيعلمك ايقاع بيعلمك التجربة الحية نفسها وصناعتها طول الوقت من اولها لاخرها على المسرح. والبروڤات. وعشرة مع الدور، لا لا المسرح وغير التقدير غير رد الفعل الفوري للجمهور.

المسرح متجدد يجدد الشخصية ويجدد الفنان بيعمله بالبلدي كدا غربلة أو ريفريش لمشاعره وأحاسيسه طول الوقت  ..  لاء المسرح حالة  لا تقارن باي حاجه تانيه  خالص  .. في المسرح اولا اولا اولا يعني تأتي بعد كدا السينما تأتي لها عشق خاص كدا وذاكرة وسحر وفعلا في سحر موجود في المسرح والسينما واضيف عليهم أنا كممثل معرفش طبعا الآخرين إيه 

الميكروفون الاذاعة له سحر خاص ايضا،  اي حاجه تلعب على الخيال المتقن وأنه يتفاعل هي دي اللي انا بحبها،  وانا بحب المسرح جدا.

الفنان علاء حسنى في لقاء يحكي عن الشيخ رمزي

2020 ايه الحلوة اللى حصل فيها لحضرتك  وايه الوحش فيها .. وتقول أيه لجمهورك بمناسبة حلول عام جديد؟

هى بصراحة كان فيها حاجات كتير مش لطيفة، بس الحلو أكيد كان مشاركتي في مملكة إبليس، و نجاحها ونجاح الدور الحمد لله وكمان نجاح مسلسل خيط حرير وده اللى كنت بشارك في مؤخراً.

والوحش اللى حصلى هو انى فقدت أستاذي ومعلمي الفنان والاستاذ القدير سناء شافع، كنت بحبه جداً وحزنت على فراقه،  واكيد الوحش كمان اللى مر بالعالم كله كورونا يارب تنتهى وبتمنى ربنا يشفى كل مريض.

حوار خاص يكشف عن أمنياته وأحلامه في 2021 
علاء حسنى

الفنان علاء حسنى ايه امنياتك للعام الجديد؟

أتمنى في العام الجديد.. أن يصبح عاما مليئ بالحب والخير والجمال.. على مصر و أهل بلدي

أتمنى عاما يسعد الجميع ويحمل تعويضا عن سابقه

واتمني ان 2021 يكون ليه عمل في رمضان عمل دور جيد واتمني اني اعمل دور كويس واهديه للناس وأعيد عليهم به في رمضان بيه يارب.

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
Don`t copy text!