تحقيقاتعاجلعالم الفن

الإعلامي أحمد رجب يفتح النار على رانيا يوسف ويطالب الأزهر بالتدخّل

الإعلامي أحمد رجب يفتح النار على رانيا يوسف ويطالب الأزهر بالتدخّل “بالفيديو “

 

الإعلامي أحمد رجب يفتح النار على رانيا يوسف ويطالب الأزهر بالتدخّل
صقر الإعلام

كتبت: دعاء سنبل 

 

شن صقر الإعلام المصري أحمد رجب هجوما على مايقدمه الإعلام والصحافة اليوم، وخص أربعة موضوعات متصدرين التريند بالأسبوع الماضي. حيث عاب الإعلامي الجريء الذي لا يخشى غير الله في عمله قائلاّ:

أنتم فاضيين للدرجادى مبقاش في حاجة نتكلم عنها غير إيناس الدغيدي خفت لا دخلت العناية لا تعبانه ولا انهيار يسرا اللى بقى تريند بسبب وفاة وحيد حامد رحمه الله وغفر له وقال انه يعتبر. ركيزة من ركائز الفن، وقدم خالص العزاء لأهله طبعا وللجميع لكن مش كده ياجماعة.

وانتقل صقر الإعلام لـ التريند الثالث وهو فيفي عبده ماتت إكلينيكيا لا عايشة لا قالت لا عادت لا بنتها الدكتور قالها ادعولها. الله يشفيها ويشفى كل مريض يارب.  بس ياجماعة عيب لم دي تكون اخبار مصر. خلاص يا جماعة مصر مفيهاش اخبار علشان المواضيع دى تتصدر الترند  ..  وقال ايضاً مش معنى كده أنا مع اللى بيهاجم لا طبعا مش هتحاسب حد على تاريخه. وهو بين ايدين ربنا حاسبه وهو فارس وقادر يقف على رجليه، وهو واقف قدامك مش. وهو مريض وفي الحالة دى.

 

حلقة صقر الإعلام المصري أحمد رجب عن رانيا يوسف

تريند فنانة المؤخرة

وتطرق أحمد رجب لمربط الفرس، قائلاً: نيجي بقى للموضوع اللى يستحق الكلام عليه لأن ده بجد الموضوع الذي يستحق لانه كارثة بكل المقاييس، المفروض هي لو في لوكيشن تصوير قاعدة مع صحابها في بيتها تقول اللي هي عايزاه مش رايحة تمثل الفنانين المصرين في فضائية عراقية.

وتقول كلام زى اللى قالته. وأضاف رجب انا مبتفرجش عليها وعارف انها مش فارقة معاها زى ما قالت اتفرجوا متفرجش، وده يعتبر تقليل من شأن الناس لكن انا بحثت عنك وللاسف فجأت أنك خريجة كلية الآداب جامعة القاهرة. وقال غاضبا انتى ايه متعلمتش من كليتك حاجة خالص متعلمتش في أربع سنين اي حاجة انتي واحدة مش فاهمة حاجة فاضية. والمذيع جابك سكة بلغة الإعلام للأسف، ومعذرة لمقدم البرنامج وانا اول مرة اتفرج عليه انا بعتبر اللقاء  ده كان جنسي بحت، و انفعل الإعلامي بشدة قائلاً: مؤخرة ايه واما بنعمة ربك في حدث ايه اللى بتقوليه ده هو اى هبل و عبط وخلاص، وسأل انتى عندك علم عندك ثقافة عندك دراية، فاضية والله العظيم انتي فاضية. 

 

واستكمل صقر الإعلام قائلاً حتى عندما سالت عن العراق تهربت وقالت انها معندهاش وقت تعرف ولم تذكر انها تعرف عن العراق غير كاظم الساهر، ووجه لها حديثه انتى بتقولى كنتى بتقري تاريخ بأمارة إيه وانتى معرفتيش تردى ولا شرفتى بلدك، وقال لها ده حتى هند رستم التى أطلقوا عليها ملكة الإغراء كانت هانم ومثقفة وعلامة من علامات السينما المصرية، قال لها  .. ثم تطرق حديثك عن القبلات والزواج العرفي ، وغادة عبد الرازق وغيره وكلام كله لا يثمن ولا يغني من جوع.

 

 لكن المهم واللي طالع اتكلم عنه عندما سألت في سكة الحجاب،قال صقر الإعلام للفنانة اتفضحتي يارانيا يوسف عندما قلتى متفق عليه طيب متفق عليه ازاى؟؟ واللي زاد البلة طين تسريب مكالمة ما بعد اللقاء والفنانة تقول طز في اي حد مش عاجبه الكلام انت بتخاف على ايه المذيع العراقي.. والأدهى والأمر حقا عندما قالت للمذيع ان الحجاب لم يظهر إلا في الثمانينات وان حفلات أم كلثوم كان لا يوجد بها حجاب .. توقف أحمد رجب هنا وتسأل الفنانة .. ايه ده ايه اللي انتي بتقوليه ده وتطرق لقولها ان زوجات شيوخ الأزهر غير محجبات وقال رجب غاضبا قسماً بالله انتى يترفع عليكي قضية بكرة الصبح، وقال لها الأزهر الشريف منارة العلم والعالم العربي .. وخاطب من مكانه شيخ الأزهر الامام الاكبر أحمد الطيب برفع دعوى قضائية عليه.

كلام لازع لفنانة المؤخرة من صقر الإعلام المصري

 

ووجه صقر الإعلام كلام لازع لـ رانيا يوسف .. قائلاً إنتى فنانة مغمورة .. مغمورة بثقافتك وبأسلوبك بإهانتك للمصريين،مغمورة بكلامك السطحي، بطريقتك وتواجدك في لقاء إعلامي المفروض تكونى بتعرفى وتمثلي عن طريقك نجوم الفن المصري. وغلطك في السوشيال ميديا. التي تمثل معظم القاعدة الجماهيرية والتى تعد وسيلة التواصل الأكثر تداولا من الإعلام والصحف، وقال لها ارجعي لنجوم الفن القديم.. مثال عبد الحليم أو أحمد زكي او ام كلثوم وحتى عمرو دياب كانوا أذكياء في تعاملهم مع الصحافة والإعلام ، لكن انتى بتدينى الكل ومش بيهمك حد.

 

وتطرق سؤال المذيع لها  .. عن عدد الرجال في حياتها. وردت قائلة رجال لا ذكور اه، قال رجب طبعا هو لو كان في راجل في حياتك بجد كنتي بقيتي كده كنت طلعتى قولتى كده. الكلام اللى أسرتي به لينا كلنا. قالولها احنا مش ناقصينك ازاى تطلعى أمام الكاميرات تقولى كده. قولى مع نفسك في أي حتة. بجد مش ناقصينك عيب احترمي وطنيتك وانتمائك لمصر ..  لأن لو معروفة عند مليون او اثنين، يجب أن تحترميهم. ايه الكلام ده انتِ حرة في لو مع نفسك مش على الملأ على مرئ ومسمع الجميع. 

 

وقال صقر الإعلام   ..  يا اخت رانيا الحجاب من 1400 سنة، وذكره الله سبحانه وتعالى في كتابه العزيز في سورة الأحزاب، في قوله تعالى.. بسم آلَلَهّ الرحمن الرحيم  

 

“يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا”(59)

وقال لها حطى تحت نساء المؤمنين مليون خط أحمر، وقال انا بقولها تانى انا مش شيخ ولا رجل دين انا كنت ضابط ودلوقتى إعلامي، وقال لها بالطبع مش هتقتنع انا فهمت شخصيتك، لكن مايصحش أياً كان الكلام اللى قولتيه على قناة عراقية عربية أمام الجميع،وقال لها والله انتى صعبانه عليه. وقال لها ارجعي لسورة الاخزاب ايضا.

في قوله تعالى

“يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا (32) 

الوقار في القاعدة في البيت في مملكة الست هو ده الوقار، دي الشياكة والكلاسيكية.دى الهانم .. وقال مع الاحترام لكل النساء العاملات الله أعلم بظروف الناس بس أنا بكلمك في الأساس، وقال غاضبا مش شيخ انا بس عندى شوية ثقافة دينية وده المفروض اى اعلامى او فنان أن يكون على دراية وعنده ثقافة. 

ويكون متنوع الثقافات عشان يعرف يتكلم.لكن ميح زيك كده مينفعش.وسألها مفكرتش في بناتك ام يكبروا ويلاقوا حاجات خاصة بما متهم بالشكل ده، معملتيش اعتبار لديه فاضية خالص كده..  سطحية خالص  ..  ضايعة خالص..  انتى ايه،  وانهى حديثه قائلا طلعت انتى المفروض بتمثلي الفن في مصر،مع احترامي لكل فنانين مصر،رجال ونساء تاريخ لان الفن والسينما كانوا دائما مرآة للمجتمع، لتوضيح سلبياته والوقوف على إيجابياته.ويعرضه عن الحريات والحديث عن السياسة وقضايا المجتمع. سواء في الدراما أو السينما.واتخذ مثال نجيب محفوظ ثلاثيته الشهيرة “قصر الشوق – بين القصرين – السكرية” واستشهد فيلم معبودة الجماهير لدلوعة السينما الراقية شادية رحمها الله وتطرق لما يقدم في الإذاعة والدراما وماتحتويه من قصص تعبر عن حال ولسان المجتمع المصري بصورة تحترم تقاليده وعاداته.

واستشهد بلقاءات نجوم الزمن القديم وقال اسمعوا لقاءات نادرة لـ محمود المليجي. أو عادل ادهم. أو هند رستم، شوفوا كان بيتكلموا ازاى بيحترمواوالجمهور ازاي ومدى الثقافة الواضحة في حديثهم، وقال لفنانة المؤخرة  .. ما تتعلمي من الناس دى لان ولاد الناس مش بيقولوا كده خالص. وأنهى حديثه اتمنى لما يكون في ترند يكون ترند مهم قضية تخص المجتمع المصري ومشاكله لمحاولة حلها.علشان ننصر الحق وينصر الباطل يوجد قضايا كثيرة تحتاج يكون عندنا مبدأ  .. مش تريند عن واحدة  انا اسف واللغة الركيكة وتهيس علينا وتقول أي كلام وتتفق مع مذيع البرنامج  ..  وقال هذه كانت رسالتى مش لـ رانيا يوسف  سمعتها مسمعتهاش ولا يهمنى   .. ولكن تعليقي كونها فنان.مصرية طلعت على قناة عربية عراقية تتحدث بكلام مخالف للشرع والدين والأخلاق والعادات والتقاليد  .

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
Don`t copy text!